Початок навчання в школі - особливо хвилюючий етап  як для першокласників так і для їхніх батьків. З першого дня для них починається новий життєвий етап і дуже важливо, щоб цей період життя довжиною в одинадцять років став для дитини цікавим, значимим і потрібним. Саме з цього дня дитина вступає у фазу спілкування,пізнання і розвитку.
Дуже багато змін відбудеться у житті дитини: з'являться нові знайомства, як з однолітками, так і з дорослими, нові взаємовідносини, нові обов'язки. Зміниться вид діяльності: зараз основною діяльністю малюка є гра, з приходом до школи основною діяльністю стане навчання. Зміниться соціальна позиція дитини: ще сьогодні малюк є простою дитиною, а завтра – стане учнем з певними обов'язками. Основною діяльністю дитини стане навчання, яке потребує неабияких зусиль з боку дитини, певних знань, а також певних вмінь та навичок. Все життя буде підпорядковуватись навчанню, школі, шкільним справам.
Безумовно, легше пристосуватись до змін у житті, які пов'язані з початком навчання у школі і успішніше себе реалізувати зможе та дитина, яка готова до шкільного навчання.
Шкільна успішність проектується на подальше життя, тому батькам хочеться, щоб дитина йшла до школи досить підготовленою. Що ж потрібно знати майбутньому першокласнику?
Сьогодні дитині в дитячих садах дають всі необхідні знання, щоб вона могла успішно навчатися. Тому, якщо ваш дитина йде в школу з дитячого саду, то вона вже володіє всіма необхідними навичками. Якщо ж дитина не має можливості відвідувати дитячий сад і виховується вдома, то батькам слід прикласти чималих зусиль. Бажаючи допомогти майбутньому першокласнику адаптуватися до нових умов, батьки часто вдаються до допомоги різних підготовчих курсів, користуються послугами репетиторів, записують дитину в усі можливі гуртки. Розвивати дитину потрібно змалечку. Та іноді навантаження непомірне для дітей, вони готові зненавидіти навчання, ще не ставши школярами. А іноді дитина після підготовчих заходів приходить в перший клас і його знання перевищують рівень знань інших учнів. Це призводить до того, що він змушений проходити матеріал, який вже знає, йому стає нудно і не цікаво в школі. Все залежить від здібностей дитини.
Проте варто батькам пам’ятати, що шкільна успішність визначається не кількістю написаних до 1 вересня палиць і не швидкістю читання книг. В основі успішного шкільного навчання лежить готовність дитини пізнавати і приймати світ, комфортно і вільно відчувати в цьому світі себе. Для успішної адаптації до школи досить уміння слухати, виконувати доручені завдання, контролювати свою поведінку та виявляти терпіння. Адже нікому не секрет, що навіть та дитина, яка вміє читати і писати, часто не вміє довго сидіти на місці і слухати розповідь учителя. Звідси перші розчарування і не бажання вчитися.
Отож, чи потрібно майбутньому першокласнику вміти читати?
Якщо дитина до школи вміє читати, то в цілому це добре. Подальше його бажання вчитися залежить від першої вчительки. Захоплений своєю роботою вчитель, може зайняти будь-яку дитину і зробить все, щоб було кожному в класі цікаво. Проте, читати не обов'язково.
*Дитина повинна вміти розпізнавати звуки на слух, розрізняти приголосні і голосні звуки. Добре,ящо дитина знає букви, відрізняє букви від звуків.
*При вимові дорослою людиною слів малюк має знаходити потрібний звук, також придумує слова, де присутній цей звук, ділить слово на склади.
*Читає напам'ять вірш, уміє розповісти казку, переказати почуту розповідь; скласти розповідь за картинкою. Розгадує загадки.
Щодо письма. Важливо, щоб батьки сприяли розвитку дрібної моторики рук: малювати, розфарбовувати, ліпити, вирізати, наклеювати, нанизувати. Для успішного початку навчання в школі потрібно: правильно тримати ручку та олівець в руці; проводити безперервні прямі, хвилясті, ламані лінії; обводити по контуру малюнок, не відриваючи олівця від паперу; вміти малювати по клітинках і точок; вміти домалювати відсутню половину симетричного малюнка; копіювати з зразка геометричні фігури; вміти продовжити штрихування малюнка; вміти акуратно зафарбовувати малюнок, не виходячи за контури.
Математичні знання. Вміти рахувати від 1 до 10 і назад, відновлювати числовий ряд, в якому пропущені деякі числа; виконувати лічильні операції в межах десяти, збільшувати-зменшувати кількість предметів; знати поняття «більше-менше-порівну»; знати прості геометричні фігури, вміти складати аплікації з геометричних фігур; вміти порівнювати предмети за довжиною, ширині івисоті; вирішувати прості арифметичні задачки.
Загальний розвиток. Дитина повинна знати: своє прізвище, ім'я та по батькові, як звати батьків, ким вони працюють, домашню адресу і телефон; знати, в якому місті, країні живе, і вміти назвати інші знайомі міста, села, країни світу; знати назви найпоширеніших рослин, тварин, вміти розрізняти звірів, комах, птахів і риб, відрізняти диких тварин від домашніх, дерева від чагарників, фрукти - від ягід і овочів; орієнтуватися в часі, знати пори року, їх послідовність, скільки місяців у році, днів у місяці, днів у тижні, годин в дні, знати дні тижня; мати уявлення про природні та погодні явища; знати основні кольори; знати поняття «право-ліво»; знати назви популярних видів спорту, найпоширеніших професій, основні правила дорожнього руху і дорожні знаки; вміти назвати прізвища відомих письменників і поетів; знати свята; вміти розповісти, чим він любить займатися; найголовніше: відповісти на запитання: навіщо він йде до школи?
Інтелектуальний розвиток. У цій області дитина повинна вміти: вирішувати прості логічні задачки, головоломки і ребуси, відгадувати загадки; знаходити зайвий предмет у групі; додавати до групи відсутні предмети; розповідати, чим схожі або відрізняються ті чи інші предмети; групувати предмети за ознакою і називати його; відновлювати послідовність подій (що було спочатку, потім); розкладати картинки у правильній послідовності.
Успішне навчання залежить як від здібностей дитини, так і від досвіду педагога відносини самих батьків. Крім дітей до першого класу повинні бути готові і батьки. Важливо усвідомлювати, що дитина змінюється, набуває нових інтереси, знайомиться з новими людьми, думка яких для нього важливо. Не варто пред'являти завищених вимог ні до педагога, ні до майбутнього школяру. Батькам слід пояснити дитині, що вчитель - це авторитет, якого поважають. Адже тільки тоді, коли батьки і педагоги працюють з дитиною в одному напрямку, можна говорити про якість освіти дітей.
Шановні батьки, нехай школа стане для вашої дитини справжньою країною знань, сповненою нових відкриттів та перемог, душевного комфорту й радості на довгі роки.
|