Від упорядника.
Час, суспільство і самі діти змушують учителя
постійно змінювати методи навчання, шукати такі, які будуть найпродуктивнішими
на певному етапі, сприятимуть розвитку інноваційної особистості. Тобто особистості,
яка зможе проявити себе в умовах конкуренції, досягти поставленої мети,
реалізувати себе, яка не буде боятися експериментувати, змінювати щось у собі й
у своєму житті. Формуванню такої особистості сприятиме використання у
навчальному процесі технології портфоліо. Автор посібника пропонує ознайомитися
з цією технологією та наводить приклади її використання на уроках зарубіжної
літератури.
Вступ.
Ключовою позицією сучасної освіти є не просто
сприяння опануванню дитиною переліком знань, умінь, навичок, а в першу чергу
сприяння становленню маленької дитини як особистості.
Для того, щоб особистість розвивалася саме в
такому напрямку, потрібно навчити її самоаналізу, самокритики, самодисципліни, саморозвитку,
самоконтролю, самореалізації…Тому для організації самостійної роботи учнів
варто використовувати метод ведення портфоліо.
Основною метою цього методу є створення мотивації
навчальної діяльності, розвиток пізнавальних навичок, розвиток об’єктивної
самооцінки, творчих здібностей, уміння самостійно конструювати свої знання,
уміння орієнтуватися в інформаційному просторі, планувати свою діяльність,
формування організаційних навичок.
Метод
Портфоліо:
-
сучасно;
-
результативно;
-
новітньо;
-
інтерактивно;
-
цікаво;
-
креативно;
-
диференційовано.
Портфоліо в сучасній освіті.
ПОРТФОЛІО
-
У перекладі з італійської – « папка з документами»,
«папка фахівця».
-
Це колекція робіт, паперів тощо, які поєднані між собою
загальною тематикою або автором.
-
Систематичний і спеціально організований збір доказів,
які можна використати в навчанні.
-
Скарбничка особистих досягнень дитини у різних видах
діяльності, його успіхів, позитивних емоцій, можливість ще раз пережити приємні
моменти свого життя ( І. Руденко), своєрідний маршрут її розвитку ( О.
Тумакова).
-
Доповнює традиційні контрольно – оцінювальні засоби,
направлені на перевірку репродуктивного рівня засвоєння інформації,
фактологічних і алгоритмічних знань і вмінь, включаючи екзамени. Портфоліо є не тільки сучасною
ефективною формою оцінювання, але допомагає вирішувати наступні важливі
педагогічні завдання:
1. підтримувати та стимулювати
навчальну мотивацію учнів, їх активність та самостійність, розширювати
можливості навчання та самонавчання;
2. розвивати навички
рефлексивної та оціночної ( самооціночної) діяльності учнів;
3. формувати вміння вчитися
– висувати мету, планувати та організовувати власну навчальну діяльність,
можливості для успішної соціалізації.
Педагогічна
філософія портфоліо передбачає:
*інтеграцію кількісної та якісної оцінок;
*зміну акцентів на досягнення, успіх;
*перенесення педагогічного наголосу з оцінки на
самооцінку.
Структура
портфоліо:
1. Портрет.
Автор портфоліо має можливість
презентувати себе ( чи літературного героя) будь-яким способом. Це може бути
есе, сінквейн, анкета, фотографія, вірш, малюнок тощо.
2. Колектор.
Являє собою розділ, який вміщує
потрібну інформацію у відповідності з
темою портфоліо.
Тут можуть знаходитися
різноманітні енциклопедичні статті, матеріали періодичних видань, інформаційні
матеріали, отримані від вчителя, будь – який ілюстративний матеріал, тощо –
одним словом все, що пов’язане з темою портфоліо, але не є продуктом надбання
автора портфоліо.
« Колектор»- це своєрідна скарбничка матеріалів та інформації,
частина якої може бути використана у роботі з теми, що вивчається, а частина
може перейти в портфоліо до наступних тем.
3. Робочі матеріали.
Розділ являє собою скарбничку різноманітних
завдань і робіт, виконаних в процесі роботи над портфоліо.
4. Досягнення.
Розділ є заключним і містить
роботи, які, на думку автора портфоліо, демонструють його прогрес в навчанні.
Це можуть бути найбільш вдалі творчі, контрольні, самостійні роботи, проекти,
малюнки…
Зміст портфоліо залежить від конкретної мети навчання.
Принципи формування портфоліо:
-
Відкритість ( інформація доступна
для усіх учасників освітнього процесу).
-
Багатоаспектність ( оцінювання не тільки
знань учнів, але й умінь застосовувати їх на практиці, їх соціального досвіду,
відстеження динаміки особистого розвитку учня).
-
Змістовність оцінки ( оцінюються не лише
кількісні показники, але й процес навчання).
-
Гуманістична
спрямованість ( урахування індивідуальних здібностей кожного учня).
-
Варіативність ( урахування
індивідуальних цілей, потреб, інтересів учнів).
-
Дух змагання.
Критерії
оцінювання портфоліо:
·
Високий рівень – портфоліо характеризується
глибоким і досконалим змістом, повно вичерпно висвітлює тему; містить
переконливі аргументи на користь тієї чи іншої позиції; робота відзначається
багатством слововживання, граматичною правильністю, стилістичною довершеністю
та засвідчує очевидний особистий прогрес і творче відношення до предмету.
·
Достатній рівень – портфоліо демонструє глибокі
знання, уміння та навички, але в ньому недостатньо відтворено елемент творчості
та оригінальності.
·
Середній рівень – елемент творчості відсутній,
виклад загалом зв’язний, але ще слід працювати над умінням самостійно
формулювати судження, належно їх аргументувати.
·
Початковий рівень – неінформаційний портфоліо, за
яким важко сформулювати загальні уявлення про здібності, уміння та навички
автора.
|